سیم پیچی الکتروموتور و سیم پیچها
سیم پیچ ترانسها یا دینام ها اغلب از جنس مس یا آلومینیم انتخاب می شوند سیم پیچهای دینام های كوچك را معمولاً روی قرقره می پیچند جنس قرقره ها اغلب از ترموپلاست است . در اصل بیشترین درصد اشكالات الکتروموتور ها در این قسمت نقش اصلی را ایفا می كند . سیم پیچها در كل به دو صورت هستند . نواری ، كه غیر قابل تعمیر می باشند یا به صورت طبقه طبقه می باشند كه به آنها دیسكی هم گفته می شود و قابل تعمیر هستند . سیم های به كار برده شده در موتور ها، بسته به قدرت آنها تغییر می كنند مثلاً در قدرتهای پایین و متوسط از سیم های با سطح مقطع كوچك و گرد استفاده می شود . در موتورهایی با قدرت بالا از شمشهایی با سطح مقطع مربعی و یا نواری استفاده می شود .نحوه ی قرار گرفتن سیم پیچ ها
معمولاً در الکتروموتور قدرت ، ابتدا سیم پیچ ثانویه یا فشار ضعیف پیچیده می شود و سپس سیم پیچ اولیه یا فشار قوی پیچیده می شود . این كار به خاطر این است كه در صورت اتصالی ، سیم پیچ فشار قوی از هسته و اتصال به بدنه دور بماند و همچنین از بالا رفتن شدت میدان میان سیم پیچ اولیه و هسته جلوگیری شود .
نحوه ی اتصال سیم پیچ ها
در الکتروموتورهای سه فاز کمپرسوری بسته به شرایط بارگیری دینام ، اتصال سیم پیچ ها را تعیین می كنند . انواع اتصالات به شرح زیر می باشند :
1- اتصال ستاره – ستاره (Y-y)
2- اتصال ستاره – مثلث (Y-d)
3- اتصال مثلث – ستاره (D-y)
4- اتصال مثلث – مثلث (D-d)
5- ستاره – زیكزاك (Y-z)
در میان اتصالات بالا فقط از یكی از آنها نمی توان در سیستم توزیع برق پمپ باد پیستونی استفاده كرد . و آن هم اتصال ستاره – ستاره می باشد . در این اتصال ، در صورتی كه ترانس به صورت نا متقارن زیر بار رود دینام کمپرسور می سوزد . علت این امر این است كه ، هنگامی كه از یك فاز به یك موتور ستاره – ستاره جریان بیشتری كشیده شود در هسته شار بیشتری تولید می شود و هسته فوراً اشباع می شود و باعث گرم كردن بیش از حد می شود. از سوی دیگر هم برگشت این جریان از دو بازوی دیگر این موتور می باشد و بر بازوهای دیگر هم تأثیر می گذارد . در چنین مواردی سع می شود در اولیه از اتصال مثلث استفاده شود . و در مواردی كه استفاده از اتصال مثلث غیر ممكن باشد از اتصال زیكزاك در ثانویه ی آن الکتروموتور استفاده می شود تا بر روی دو بازوی دینام در صورت نامتقارن بودن توزیع شود.
دیدگاه خود را بنویسید